Vybrané slová

25. február 2017

 

 

Učenie sa vybraných slov je jednou z oblastí, kde som mohla svojim deťom umožniť, aby sa učili to, čo ich práve zaujíma. Keď sme si rozdelili spoluhlásky na tvrdé, mäkké a obojaké, okamžite vyvstala otázka, čo sú to tie obojaké a ako vlastne môžu byť obojaké. Princíp písania i/y po tvrdých a mäkkých spoluhláskach, ako aj zmäkčovanie de, te, ne, ledi, ti, ni, li poňali rýchlo (to neznamená, že hneď písali bez chyby!) a viac ich zaujímala ona spomínaná obojakosť. Nemusela som čakať, kým príde 3. ročník a mohli sme sa pustiť do vybraných slov.

 

S pokojom Angličana zobrali fakt, že ku každej obojakej spoluhláske prislúcha zoznam vybraných slov, po ktorých sa píše y/ý. Už dávnejšie si počas čítania všimli, že po niektorých písmenkách ide raz I a inokedy Y, a teda vedeli, že to s tými Í/Ýčkami nie je len tak.

 

 

Keďže deti sú tvory hravé a ľahšie si zapamätajú to, čo sa im páči, pospájala som skupiny vybraných slov do viet:

 

Rýchla ryba v koryte hrýzla skrytú, ryčiacu korytnačku. Ryšavý rytier na kryhe ryl rýľom ryhu do bryndze z Korytnice. Strýko rýpal rýdzikom do ryže. Rys plával v Toryse. Rýdzi kryštál. rysovať, úryvok, rým, trýzniť, trysk, rytmus

 

NenáSytný syn sypal sýkorkám sypký syr. Sýty syseľ s osýpkami syčal. systém, sychravý, vysychať

 

V príBytku v Bystrici býva dobytok, bystrý býk, obyčajná kobyla a byvol. V bydlisku majú zbytočný nábytok a byliny. Ich bývalý byt by mal byť v Bytči. aby

 

Mydlová myš sa šmýkala cez priesmyk. Pomýlený hmyz sa mykal v umývadle. Myšlienka sa hmýrila v mysli a nedávala zmysel. My sme si mysleli, že Myjava má žmýkací priemysel. Omyl! mýto, mys

 

Pyšný pytliak v pyžame sa pýšil prepychovým kopytom. Zapýrený pytač pykal za pyré v pysku. pýtať sa

 

Na Výtvarnej výstave vysokých vydier výskal a zavýjal výr.

Vy zo zvyku vykáte každej vyžle vo výťahu.

Počas zvyšku vyučovania vypočítame a vyskúmame výskyt vyrážok.

Pardon za výraz, Vaša Výsosť.

Po výprave k vyhni sme vyrazili na výlet za výbornou výživou.

(Aj keď tu bolo nakoniec jednoduchšie si zapamätať, že okrem vidieť, visieť, víťaziť, vítať, vidlička a víno + odvodené slová, bude na začiatku slova vždy VY. Pre deti bolo totiž dosť ťažké určiť, či napr. v slove vychádzka alebo vyzváňať ide o predponu alebo nie, keďže slová chádzkazváňať nemajú význam.)

 

JaZyčnica sa ozývala, že ju nazývali jazyčnou.

všetko čo má v sebe –zývať: pozývať, prezývať, vzývať, vyzývať, prizývať

OKREM zívať (uáááááááááá)

 

 

V priebehu pol roka sme postupne skladali vety rozstrihané na slová a vytvárali sme „vybrané vety“. Párkrát sa stalo, že Zojka so Samkom poskladali vety inak, než bol môj pôvodný zámer, ale kým dávali vety aspoň ako-tak zmysel, nechala som ich tak.

Poskladané vety sme nalepili na farebný papier a primagnetkovali k tej časti Písmenkova, kde bývajú obojaké spoluhlásky.

 

Vybrané slová, rovnako ako všetky pravopisné pravidlá, sa najlepšie precvičujú v praxi. Mám pocit, že deti si ich najviac upevňujú práve čítaním: vidia ich a spomenú si znova a znova, že: aha, toto je vybrané slovo! Niektoré vybrané slová sme si aj nakreslili, a niekedy sa s vybranými slovami zahráme:

 

  • Hádaj na čo myslím?

Niekto si myslí vybrané slovo a ostatní sa ho pýtajú otázky, na ktoré môže odpovedať len áno/nie. Otázky ako: Je to vybrané slovo po S? nie sú dovolené.

 

  • Vybrané slová v obrázkovej knihe

Vyberieme vhodnú obrázkovú knihu a hľadáme vybrané slová. Môžeme si z toho urobiť hru na pamäť: Snažíme sa zapamätať si všetky vybrané slová, ktoré sme v knihe našli. Nakoniec knihu zavrieme a každý napíše všetky vybrané slová z knihy na ktoré si spomenie.

 

  • Vymysli príbeh

Aktivita sa dá prispôsobiť. Môžeme sa dohodnúť, že budeme písať príbeh, v ktorom bude aspoň 10 rôznych vybraných slov. Alebo si povieme, že budeme písať poviedku, kde použijeme čo najviac vybraných slov po R.

 

  • Pantomíma

Jednoduchá a zábavná pohybová aktivita, ku ktorej nepotrebujeme žiadne pomôcky, ani prípravu. Jeden človek predvádza/ukazuje vybrané slovo, ostatní hádajú, ktoré to je. So zdatnejšími deťmi môžeme skúsiť predviesť celé vety, aj s použitím iných než vybraných slov. Napríklad: Pytliak chytil rybu. Kobyla beží rýchlo. Umývam si v koryte ruky mydlom.

 

 

Okrem toho si občas aj niečo napíšeme. Využívame predovšetkým rôzne doplňovačky (tie má rada hlavne Zojka) alebo diktáty. Diktáty sú obľúbená činnosť pre obe naše deti. Vymýšľam im také, kde na seba vety nadväzujú, aby mali motiváciu písať ďalej. Ponúkam na stiahnutie: Vybrané slová-diktáty.

 

 

 

Autor: tikaka

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *