V druhej časti si pripomenieme hry a aktivity, ktoré sa dajú hrať / robiť vonku a pri ktorých potrebujeme nejaké “pomôcky“. Pomôcky si môžeme priniesť z domu, a niektoré z nich sa dajú nájsť po ceste.
Zväčšený svet
Potrebujeme: lupu / zväčšovacie sklo.
Myslím, že tu niet čo vysvetľovať. Svet je plný chrobáčikov, mušiek, pavučín, chĺpkatých listov, piesku, kamienkov, húseníc a kvapiek rosy. Keď deti pochopia ako sa treba cez lupu dívať, majú o zábavu postarané.
Miznúce umenie
Potrebujeme: štetce, nádobu s vodou
Nájdeme si hladkú plochu: hladký chodník, (garážovú) plechovú bránu alebo postačia aj veľké okruhliaky. Namočíme štetec do vody a maľujeme. Nemusíme sa báť, deti sa nezašpinia. V najhoršom sa polejú a voda predsa uschne! Výhodou je, že maľby na slnku rýchlo schnú – strácajú sa, a môžeme maľovať znova.
Balóniky
Potrebujeme: balóniky, vodu
Tieto aktivity sú staré ale dobré.
1. Nafúkneme balónik, a potom ho pustíme. Vzduch z neho začne unikať a balónik sa začne splašene metať, prípadne lietať. Deťom to príde veľmi zábavné a drží ich to celkom dlho…
2. Balóniky napustíme vodou, zaviažeme otvor a používame na hádzanie, ako loptu.
Kamenné vežičky
Potrebujeme: ploché kamene rôznych veľkostí
Naše deti stavajú vežičky z kameňov všade tam, kde sa to čo i len trochu dá. Je to veľmi zábavná a v celku náročná aktivita, vyžadujúca trpezlivosť a dobrý odhad. Postaviť vysokú vežičku ktorá nespadne nie je len tak! Skúste si to!
Múzeum v prírode
Potrebujeme: nastrihané papieriky, pero / ceruzku, dieťa ktoré už vie aspoň trochu čítať
Najprv vysvetlíme deťom, že k nám príde na návštevu tetka Adelaida, ktorá nikdy nebola v lese. Musíme preto všetko okolo označiť a popísať, aby vedela na čo sa pozerá.
Napíšeme na papiere: dub, buk, tráva, konár, kameň, peň, mravenisko, list, púpava… čokoľvek, čo vidíme okolo seba. Deti majú za úlohu slová prečítať a umiestniť papieriky na správne miesto.
Keď sa uistíme, že majú všetko správne, pošleme ich oddýchnuť si, aby mali dosť síl, keď tetka Adelaida príde. Kým deti “spia“, príde vetrík – nezbedník a niektoré menovky povymieňa. Potom zavoláme deti späť a rozpovieme im, čo sa prihodilo. Pomôžeme im dať menovky na správne miesto a čakáme na tetku Adelaidu.
Tetka Adelaida / Ujo Anton (vy alebo iný dospelý) príde, veľmi sa poteší a detičky pochváli, aké sú šikovné, že jej / mu takto pomohli.
Táto hra sa dá hrať aj doma, napr. s plastovými zvieratami. Urobíme si zoologickú záhradu a priradíme menovku všetkým zvieratkám, pretože prídu detičky z Grónska ony takéto zvieratká nepoznajú. Obmien je veľa…
Hmatové pexeso
Počas výletu si nazbierame rôzne predmety, vždy po 2 kusy: kamene, borovicové šišky, smrekové šišky, žalude, gaštany, kôru, konáriky, bukvice, listy, vetvičku s ihličím, suché kvety, bobule, mach… Počas oddychu sa môžeme zahrať. Potrebujeme iba väčší kus látky, napr. dospelácke tričko.
Pod tričko schováme jeden kus z každého páru nájdených predmetov. Potom hráčovi ukážeme napríklad konárik a on má za úlohu bez pozerania nájsť konárik pod tričkom. Ak nenájde správne, vráti predmet pod tričko a na rade je ďalší hráč. Kto má na konci viac párov, vyhráva.
Iný variant: Hráčovi zaviažeme oči. Z hŕby prírodnín musí povyberať páry.
Staviame mesto
Potrebujeme: asfaltovú plochu, kriedy, krabičky a krabice, papiere, hračkárske autá (príp. vlaky a lietadlá)
Na chodník nakreslíme kriedami cesty, koľajnice, križovatky, parkoviská a rieky. Z krabíc vyrobíme garáže, depá, autoservisy a čerpacie stanice (stačí krabice položiť k nakresleným cestám, deti im priradia funkciu samé). Z papierov vyrobíme spoločne s deťmi papierové loďky. Potom necháme deti hrať sa.
Benjamín pri takejto hre vydrží vyše hodiny. Hlavne keď má kde parkovať, servisovať vozidlá a tankovať. Stojí to za vynaložené úsilie.
Skákací panák
Potrebujeme: kriedy, rovnú plochu na kreslenie
Nakreslíme klasického skákacieho panáka. Môžeme hrať s kamienkom alebo len tak, bez pravidiel skákať tam a späť. Príprava zaberie dve minúty a (naše) deti to baví.
Škrupinky
Potrebujeme: 3 a viac rovnakých pohárikov (plastových téglikov od jogurtu či smotany), kamienok, rovnú plochu – najlepšie stôl.
Poháriky otočíme hore dnom. Potom kamienok pred očami detí vložíme pod jeden z pohárikov. Začneme poháre pomaly miešať a vymieňať. Keď sú dobre zamiešané, deti môžu hádať: kde je kamienok?
Deťom treba vysvetliť, že z pohárika s kamienkom nesmú spustiť oči. Čím sú deti staršie a šikovnejšie, tým rýchlejšie poháriky miešame (a tým viac pohárikov môžeme použiť).
Prajeme veľa zábavy!
Autor: tikaka