Hry a hračičky pre väčšie detičky – 3. časť

 

 

Zápalky síce deťom do rúk nepatria, ale pod dozorom zodpovednej osoby, sa môžu premeniť na zdroj hier a aktivít, pri ktorých sa deti nielen zabavia, ale si aj precvičia hlavičky a ručičky. Budeme potrebovať jednu krabičku zápaliek pre každého. Krabičky sú malé, ľahké a skladné, čiže veľmi praktické. Môžeme ich mať vždy po ruke a využiť keď treba.

 

Obrázky

Zo zápaliek sa dajú poskladať jednoduché obrazce a obrázky. My poskladáme a deti zopakujú po nás (alebo naopak). Môžeme začať jednoduchými, ako sú napr. štvorec, obdĺžnik, kosoštvorec či lichobežník. Zo zápaliek sa však dajú vyskladať aj domy, kvety, stromy, lietadlá, lampy, stoly so stoličkami, vtáčie búdky, slnko s oblakmi, snehové vločky, koľajnice a veľa iných.

My sa zvyčajne striedame: najprv si ja niečo poskladám a obe deti sa snažia to poskladať tak, aby sa to čo najviac podobalo tomu môjmu. Potom si zas Zojka niečo vymyslí a poskladá a ja s Benym sa to snažíme poskladať podľa predlohy.

Ak máte doma deti nadšené pre písmenká, môžete zo zápaliek skladať veľké tlačené písmená alebo celé slová.

Činnosť je dosť náročná na pozornosť, najmä ak trváme na tom, aby aj hlavičky zápaliek boli správne otočené.
 

 

 

Dopĺňanie radov

Začneme ukladať zápalky podľa neustále sa opakujúceho vzorca. Napríklad:
vertikálne – horizontálne – vertikálne – horizontálne…
všetky vertikálne, ale hlavičky raz hore – raz dole – hore – dole – hore – dole…
všetky horizontálne, ale raz hlavičky pri sebe, raz od seba – pri sebe – od seba…
dve šikmé vľavo – jedna horizontálna – dve šikmé vpravo – jedna horizontálna – dve šikmé vľavo…
Možností je neuveriteľne veľa.
Úlohou detí je na základe začatého vzorca logicky pokračovať ďalej.
 

 

 

 

Zápalková matematika

1. Povieme číslo, napr. „Tri!“. Dieťa má za úlohu – vybrať tri zápalky ALEBO poskladať zo zápaliek číslicu tri. Pokračujeme vyvolávaním čísel do 10, prípadne vyššie.
 

 

2. Toto je jednoduchá aktivita na porovnávanie. Položíme vedľa seba 3 zápalky a kúsok ďalej dve zápalky. Spýtame sa: „Kde je viac?“ Deti spočítajú a určia, kde je zápaliek viac a kde menej. Ak máme pocit, že to zvládnu, môžeme ich naučiť používať znamienka >, <, =, ktoré sa zo zápaliek ľahko skladajú.
 

 

3. Zoberieme si 2 zápalky a spýtame sa: „Koľko mi musíš dať zápaliek, aby som mala 3?“ Po tom, čo dieťa správne odpovie, a dá nám jednu zápalku, pokračujeme ďalej: „Koľko zápaliek mi musíš zobrať, aby mi ostala iba 1?“ Keď dieťa správne odpovie a zoberie nám dve zápalky, pokračujeme: „Koľko mi teraz musíš dať zápaliek, aby som ich mala 4?“… takto pokračujeme ďalej, kým má dieťa záujem.

Najprv sa pohybujeme len od 1 do 5, neskôr môžeme rozšíriť až do 10 alebo viac. Musíme si uvedomiť, že dieťa tu sčituje a odčituje z hlavy a to je dosť náročné. Netreba mať prehnané očakávania a nároky. Našich to baví (Nielen so zápalkami. Zahrajú sa aj s kamienkami či šiškami.), ale treba ich veľmi chváliť a povzbudzovať.

 

 

Zápalkové deti

Hra sa dá hrať v miestnosti aj vonku.

Povieme deťom: „Zápalkové deti spia vo svojej postieľke – v krabičke. Aj vy si choďte pospať!“ Deti si ľahnú do inej miestnosti, alebo si len sadnú niekam obďaleč a zavrú oči. Zatiaľ porozmiestňujeme zápalky v priestore tak, aby ich bolo aspoň trošku vidno. Potom “zobudíme“ deti: „Vstávajte! Vstávajte! Pozrite čo sa stalo! Zápalkové deti sa rozutekali a nechali prázdnu postieľku! Pomôžte mi ich nájsť!“  Deti majú za úlohu hľadať zápalky a ukladať ich späť do krabičky.

Ak z toho chceme urobiť súťaž, máme dve možnosti:
1. Každé dieťa dostane svoju krabičku. Kto bude mať na konci najviac zápaliek, vyhráva.
2. Už na začiatku označíme Zápalkové deti a ich postieľky farbou (môžeme ich namaľovať vodovými farbami alebo fixkou). V tom prípade musíme mať toľko krabičiek (a farieb), koľko je hráčov. Taktiež si určíme presný počet zápaliek v krabičke, napr. 20.

Potom každé dieťa hľadá Zápalkové deti na ktorých je tá “jeho“ farba. Kto prvý nájde všetky, vyhráva. Tento variant je pre malé deti dosť ťažký – musia sa sústrediť nie len na hľadanie zápaliek, ale ešte aj pamätať na to, že hľadajú len jednu farbu. Okrem toho je v ich záujme, aby nič neprezradili, keď nájdu zápalku iného hráča.

 

 

Šup do krabičky!

Hru môžeme zaradiť na záver, keď chceme, aby si deti po sebe rýchlo upratali. Hráči majú za úlohu čo najrýchlejšie uložiť svoje zápalky do krabičky. Podmienka je, že všetky hlavičky musia byť otočené jedným smerom.
 

 

 

 

Autor: tikaka

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *