Prvouka: Stromy

11. december 2015

 

 

So stromami mám blízky a osobný vzťah. Myslím si, že nám rozumejú, a vedia či my rozumieme im. Lesní škriatkovia a víly (a od minulého roka aj elfi) sú súčasťou nášho rodinného folklóru.

Zojka s Benym majú radi les a milujú stromy. Vedia, že sú dôležité. Vidia, že sú pekné. Cítia, že nám dávajú viac než len drevo na nábytok a kyslík na dýchanie. Ich záujem o bližšie poznanie stromov bol prirodzený a dlhodobý, len sme si to pekne dali dokopy a do systému. Pozbierali sme to, čo už vieme a pridali sme si ešte niečo navyše.

 

 

 

Na začiatku nesmelo chýbať zbieranie rôznych listov a ich lisovanie. Na moje počudovanie sme v meste a v parku našli skoro všetky základné pôvodné dreviny a spravili sme si jednoduchý herbár. Dopĺňanie listovej zbierky sa stretlo s divokým nadšením, takže napokon sme mali v priemere 6 exemplárov z toho istého druhu stromu. Pre istotu.

Potom sme si v kuchyni pri čaji pospomínali na to, aké všelijaké môžu stromy byť a ako sa počas roka menia. Popri tom sme maľovali ako vyzerajú stromy od chvíle keď sa z jari prebudia, až do obdobia keď sú obielené snehom. Nakoniec sme si obrázky zoradili podľa toho, ako po sebe jednotlivé štádiá v roku nasledujú a zistili sme, že je to vlastne nekonečný, na seba nadväzujúci kolobeh.

 

 

 

Najväčší ohlas mali „Škriatkovské otázky“. Lesní škriatkovia si pre deti pripravili veľa otázok o stromoch a boli zvedaví, či sa im podarí nájsť k nim správne odpovede. Otázky to boli kadejaké. Na niektoré sme poznali odpoveď už dávno, nad niektorými sme museli popremýšľať, na niektoré sme museli pohľadať odpoveď na internete a zvyšné sme popriraďovali vylučovacou metódou 🙂 .

Keď sme sa však druhý deň ráno zobudili, zistili sme, že škriatkovia našu prácu pomiešali a museli sme všetko robiť nanovo. Zojka s Benym to zobrali športovo a pospájali otázky s odpoveďami ešte raz, už bez pomoci internetu. Určite nikoho neprekvapí, že škriatkovia sa nedali zahanbiť a otázky cez nasledujúcu noc znova pomiešali. Tentoraz ich však prilepili na papier, aby sme ich vyčíňanie nemohli odčiniť. My sme sa tiež nedali zahanbiť, zobrali sme farbičky a k Škriatkovským otázkam sme pomocou farebných lesných cestičiek konečne a definitívne našli tú jedinú a správnu odpoveď.

 

 


Z ďalšieho rozhovoru pri kuchynskom stole vznikla aj posledná časť nášho stromového projektu, a síce: Na čo nám je strom? Každé z detí to poňalo sebe vlastným štýlom a dostalo sa mi odpovedí, ktoré som nečakala. Zojka: „Stromy sú pekné a robia nám radosť.“ Samko: „Pohlcujú oxid uhličitý a vyrábajú kyslík.“ Po dlhšom hĺbaní a debatovaní sa nám podarilo priblížiť Zojkin esteticko-emocionálny koniec škály k Samkovmu vedecko-faktografickému koncu škály a dostali sme sa k bežnejším veciam ako napr. využiteľnosť dreva na výrobu a kúrenie, strom ako domov a zdroj potravy pre hmyz a vtáctvo alebo využiteľnosť plodov ovocných stromov.

 

Nakoniec pripájam ešte linky na videá, ktoré sa týkajú stromov a potreby ich ochrany:

Zo stromu papier (Video ilustruje ako sa zo stromov vyrába papier a ako môže recyklácia papiera ochrániť stromy pred výrubom.)

 

Stromy a globálne otepľovanie (O súvislosti medzi stromami, skleníkovými plynmi a globálnym otepľovaním. Video som pripájala aj pri téme Počasie, ale ono to tak nejak všetko spolu súvisí. Takže ešte raz.)

 

Cyklus stromu (Cyklus stromu: zo semienka vyrastie nový strom. Chýba tam síce zima, ale nikomu to nevadilo.)

 

Zo žaluďa dub (Časozberné video: od žaluďa k malému stromčeku.)

 

 

 

 

Autori: tikaka, zojka, beny

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *